tiistai 8. tammikuuta 2013

BÖÖ!

Bloggailu jatkuu nyt moottorisaha ja hakkuu-osiolla. Tarkoitukseni oli aloittaa uusi turinapalsta ko. aiheesta, mutta pääsen luultavasti helpommalla jatkamalla vanhaa, valmista pohjaa. Toivottavasti juttu ei laimene laajetessaan.

Asiaan siis. Aloimme käsittelemään aihetta jo ennen joulua käsittelemällä mm. leimikonsuunnittelua, ajouria, puun matkaa metsästä jalostukseen  ja puuston mittausta. Melkoisella pikakelauksella läpikäydyt asiat tulevat toivottavasti vastaan vielä tulevaisuudessa. Tiiraillessani nyt kuukauden takaisia muistiinpanojani, en ole ollenkaan varma, mistä niissä on kysymys.

Suhteeni moottorisahaan on sama kuin aikaisemmin työ alla olleseen raivaussahaan. Kokemus rajoittuu vain sattunnaiseen pihapuiden "kaateluun ja karsiskeluun" sukulaisten mailla. Varsinaista työkokemusta ko. laitteen kanssa ei ole. Eli toisin sanoen lähes puhtaalta pöydältä aloitetaan tämäkin operaatio.

Kallen aamupalaverin sisältö käsitti keskeiset toimintaohjeet sahan kanssa työskentelyyn, mm. turvavarusteet käytiin läpi vielä kerran. Samalla kerrattiin mahdollisia vaaratilanteita, joita yleensä voidaan välttää ihan maalaisjärjellä. Jäin vähän kaipaamaan Kallen mainitsemaa etuperois-volttia käynnissä olevan sahan kanssa. Ossi kuulemma osaa demonstroida sen näyttävämmin...

Arttu seuraa haltioituneena takinliepeen pituudesta kertovaa pantomiimia.

Kuumin kuhina luokassa syntyi, kun sahojen jako alkoi. Alkuhässäkän jälkeen tilanne kruunautui siistillä jonolla sahavaraston portaikon juureen. Nakkarijonoista tuttua verbaalista kommentointia esiintyi jonkin verran, mutta käsikähmältä vältyttiin, onneksi. Vanhemman oikeudella kiilasin jonon ohi ja koppasin kainalooni Tilhin 261 -mallin. Sinänsä sahan merkillä tuskin lienee niin kovin suurta merkitystä, mutta havaitsin lievää hämmennystä osassa porukkaa. Olisi kuulemma pitänyt ottaa "husse" tai "jontikka". Taisivat kaverit olla vaan kateellisia.

Perushuolto noudatti samaa kaavaa kuin raivaussahan kanssa. Ilmansuodatin puhtaaksi paineilmalla ja jäähdytysrivat puhtaiksi puutikulla, myös muuta ryönää kannattaa rapsia pois kopasta ja rungosta. Laipan irroitus, "strategiset mitat" ja ketjunvaihto ja ketjun oikea kireys käytiin myös läpi. Lopun viimeks teroittelimme ketjut iskukuntoon. Tai se oli ainakin tarkoitus...  Teroituksen perusperiaatteet: n. 30 asteen kulma, yhdensuuntaiset, tasaiset, kevyet työnnöt jne... Huomennahan se sitten nähdään, kuka onnistui ja kuka ei.

Tilhi. Taustalla Jyri teroittelee omaa "kakskuusykköstään".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti